Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


KépA mudra szanszkrit eredetű szó, jelentése pecsét.

A többezer éves indiai kultúra nagyon fontos szerepet tulajdonít a kezeknek, így több száz különböző szimbolikus, rituális vagy terapeutikus jelentőségű kéztartás létezik, a yoga különböző hagyományainak megfelelően. Kép

Az ayurvéda szerint a mudrák aktiválják a kézen nagy számban  jelen lévő energiaközpontokat, így egyensúlyba hozzák az egész test energiaáramlását. A helyesen alkalmazott, meghatározott ideig kitartott mudrák hasonlóan hatnak, mint a zárt áramkörök, melyben folyamatosan, akadály nélkül áramlik az energia.
A mudrák elsajátítása nehéz feladat. A következő kéztartások egyszerűbbek, és igen hasznosak lehetnek a hétköznapokban:
Kép LÓTUSZ-MUDRA
(csak a kisujjak hegyei és a hüvelykujj külső szélei érintik egymást, a többi ujj annyira szétnyílik, amennyire csak lehet)
Ez a mudra a szívcsakrához tartozik, a lelki tisztaság jelképe. Amikor kihasz­náltnak, meg nem értettnek, vagy magányosnak érzed magad, gyakorold 10-15 percig. Még hatékonyabb, ha el is képzeled a lótuszvirágot, amely min­den belégzéskor egyre jobban megnyílik.
Kép MUKULA-MUDRA
(négy ujjad érintd össze a hüvelykujjaddal, majd helyezd a kezed ebben a tartásban a fájó, gyenge, vagy feszült testrészedre)
Ez az erõsítõ és egyben ellazító mudra úgy hat, mintha regeneráló energiát vezetnénk az érintett testrészbe. Gyakorold mindkét kézzel naponta többször, legalább 5-10 percig.
Kép HAKINI-MUDRA
(Érintsd össze ujjaid hegyét. Nézz felfelé, lélegezz mélyen be, és helyezd a nyelved hegyét a szájpadláodsra. Kkilégzéskor engedd vissza) 
Ez a mudra a homlokcsakrához tartozik, a koncentrációt segíti.
Ha valamire emlékezni szeretnél, vagy elvesztetted a vezérfonalat, akkor gyakorold. Akkor is jó hasznát veheted ennek a mudrának, ha hosszabb ideig kell koncentrálnod valamire, vagy jó ötletekre van szükséged. 
Kép PRITHIVI-MUDRA
(mindkét kézzel: könnyedén nyomd össze hüvelyk- és gyűrűsujjad hegyét, a többi ujjadat nyújtsd ki)
A Prithivi-mudra fel tudja tölteni a gyökércsakra energiáját. Testi-lelki erõnk és vitalitásunk elsõsorban ettõl az energiától függ.
Gyakorold naponta 3-szor 15 percig, amikor bizonytalanul érzed magad, vagy önbizalom hiányod van.
Kép APAN-MUDRA
(mindkét kézzel: érintsd össze a hüvelyk-, a középsõ és a gyűrűsujjad hegyét, a többit nyújtsd ki)
Ez a mudra türelemmel, oldottsággal, bizalommal, belsõ kiegyensúlyozottsággal és harmóniával ajándékoz meg. Szükség szerint 5-45 percig, vagy kúraként naponta 3-szor 15 percig végezd.